Wil je een website, webshop of een maatwerkapplicatie laten maken? Vergeet dan niet de volgende 20 vragen te stellen aan je webbureau! Door goed na te denken over deze vragen voorkom je onaangename verrassingen achteraf. Zo weten beide partijen precies wat ze van elkaar kunnen verwachten en is de kans op misverstanden minimaal.
1. Wat zijn de kosten en wat is inbegrepen?
Transparantie over de kosten helpt om budgetoverschrijdingen te voorkomen en zorgt ervoor dat je weet waarvoor je betaalt. Het geeft je ook de mogelijkheid om de prijs-kwaliteitverhouding te evalueren. Dit voorkomt onaangename verrassingen later in het project.
💡 Tip: Vraag om een gedetailleerde offerte met een uitsplitsing van de kosten per dienst of fase. Een goed webbureau zal ook een offerte op maat maken voor je specifieke behoeften.
2. Hoe gaan jullie om met wijzigingen en extra verzoeken tijdens het project?
Het is belangrijk om te weten hoe flexibel het webbureau is en wat de implicaties zijn van wijzigingen. Dit voorkomt dat kleine aanpassingen leiden tot grote kosten of vertragingen. Het helpt ook om verwachtingen te beheren.
💡 Tip: Vraag naar voorbeelden van hoe ze in het verleden met veranderingen hebben omgegaan en welke kosten hieraan verbonden waren.
3. Wat is jullie aanpak voor onderhoud en updates na de oplevering?
Zodra de website is opgeleverd is het belangrijk om van te voren afspraken te maken. Wie is er verantwoordelijk voor het onderhoud? Worden er nog aanpassingen doorgevoerd? Regelmatig onderhoud en updates zijn essentieel voor de veiligheid en prestaties van je website.
💡 Tip: Leg goed vast wie verantwoordelijk is voor het onderhoud. Worden er nog aanpassingen doorgevoerd?
4. Welke diensten bieden jullie aan?
Weten welke diensten beschikbaar zijn helpt je te bepalen of het webbureau in staat is om een volledig pakket te leveren of dat je aanvullende leveranciers nodig hebt. Dit kan zorgen voor een soepeler proces en minder miscommunicatie.
💡 Tip: Vraag naar specifieke details over elke dienst en hoe deze geïntegreerd worden in het project.
5. Wanneer is de oplevering?
Het is belangrijk om een indicatie te krijgen van de doorlooptijd die het webbureau in gedachte heeft. Ook is het extra belangrijk om te weten wat er moet gebeuren als de planning niet wordt gehaald.
💡 Tip: Zorg altijd dat je duidelijk afspraken maakt over de oplevering. Wanneer is het project voltooid? Hoe zit het met de oplevering? Wie doet het testen? Wat gebeurt er als de planning niet gehaald wordt?
6. Hoe zorgen jullie voor een veilige website?
Het is enorm belangrijk om een veilige website te hebben. Er moeten namelijk maatregelingen genomen worden om te voorkomen dat hackers op je website kunnen komen. Ook is het belangrijk om de website up-to-date na de oplevering (zie Vraag 3).
💡 Tip: Daarom is het belangrijk om van tevoren afspraken te maken over welke maatregeleningen er getroffen worden om de veiligheid te garenderen. Ook als de website is opgeleverd!
7. Wat is jullie proces voor projectbeheer?
Een goed projectbeheerproces zorgt ervoor dat deadlines worden gehaald en dat het project binnen het budget blijft. Dit zorgt voor een betere samenwerking en een eindresultaat dat aan jouw verwachtingen voldoet.
💡 Tip: Maak zelf ook een duidelijk overzicht van de project deadlines of doelen en zorg dat je zelf ook weet wie in jouw organisatie contact gaat onderhouden met het webbureau.
8. Hoe snel gaat de website laden?
Een snelle website biedt een betere ervaring voor je gebruikers en zorgt vaak ook dat je hoger in de Google resultaten komt. Stel daarom eisen aan de laadtijd van de website.
💡 Tip: Spreek daarom van tevoren af hoe snel de website moet laden. Een goede website heef een laadtijd van 0 tot 2 seconden.
9. Wie is de eigenaar van de website?
Als je een website, webshop of applicatie laat maken is het belangrijk om te weten wie de eigenaar is van de website of product. Dit kan complex zijn omdat er vaak een combinatie van verschillende oplossingen, plug-ins, modules of andere software wordt gebruikt en dit maakt het vaak lastig om volledig eigenaar van de website te worden.
Gelukkig hoef je ook geen eigenaar te worden om goed gebruik te kunnen maken van je website of webshop. Het is echter wel belangrijk dat je weet hoe het zit met het eigenaarschap.
💡 Tip: In de praktijk betekent dit meestal dat je de nodige contractuele afspraken maakt. Let op de juridische details en zorg ervoor dat alles duidelijk op papier staat .
10. Hoe werkt de hosting van de website?
Een website of applicatie moet ergens gehost worden. Vaak gebeurd dit bij een externe provider. Bij hosting is het belangrijk om de volgende vervolgvragen te stellen:
- Hoeveel kost de hosting per maand?
- Hoe is de support? Wie is wanneer beschikbaar?
- Wie is er verantwoordelijk?
💡 Tip: Belangrijk is om af te spreken wie er verantwoordelijk is voor de hosting of support. Wanneer er problemen zijn of er een storing is wie gaat daar dan mee aan de slag?
11. Hoe wordt de website gebouwd?
Technische ontwikkelingen gaan snel. Het is belangrijk dat je website of applicatie is gebouwd volgens bekende programmeerstandaarden. Mocht je in de toekomst dan de website willen laten aanpassen of veranderen door een andere partij dan kan dit makkelijker gedaan worden.
💡 Tip: Spreek daarom van te voren af welke technieken of programeerstandaarden gebruikt worden.
12. Hoe zorgen jullie dat mijn website vindbaar is?
Als de website eenmaal gemaakt is moeten gebruikers de website kunnen bezoeken. Meestal gebeurd dat via Google of via andere marketing technieken. De website kan ook geoptimalisserd worden voor zoekmachines (SEO). Vaak kan je zelf bepalen of zoekmachine optimalisatie wil laten doen.
💡 Tip: Een van de meest effectieve manieren is om voor elke pagina zogehete meta beschrijvingen te schrijven. Meestal zit dit bij de standaard website. Vraag na of deze beschrijvingen onder de standaard website vallen.
13. Wat gebeurt er als het project langer duurt dan gepland?
Het kan voorkomen dat een project langer duurt dan gepland. Hoe wordt hier mee omgegaan? Waneer is wordt iets als meerwerk beschouwd en ben je altijd verplicht om te betalen?
💡 Tip: Het kan helpen om de algemene voorwaarden van het webbureau na te lezen. Daar staat vaak in detail welke voorwaarden er zijn aan het project.
14. Wat is de opzegtermijn van de samenwerking?
Het kennen van de opzegtermijn en de bijbehorende voorwaarden zorgt voor duidelijkheid en bescherming in geval van een beëindiging van de samenwerking.
💡 Tip: Vraag om de opzegtermijn en voorwaarden schriftelijk vast te leggen.
15. Wat is jullie/je ervaring met het bouwen van websites?
Deze vraag geeft inzicht in de bekwaamheid van het webbureau om projecten succesvol af te ronden en potentiële uitdagingen te overwinnen.
💡 Tip: Vraag naar specifieke voorbeelden van eerdere projecten, inclusief details over de uitdagingen die ze hebben overwonnen en de resultaten die ze hebben behaald.
16. Wat wordt er van mij verwacht tijdens het project?
Duidelijkheid over wat van jou wordt verwacht helpt bij het plannen en toewijzen van middelen en tijd aan het project. Moet je bijvoorbeeld zelf teksten aanleveren of worden die voor je geschreven? Wie levert de foto’s?
💡 Tip: Vraag naar een gedetailleerde lijst van taken en verantwoordelijkheden.
17. Maak je het hele design uniek of gebruiken jullie een template?
Vaak gebruiken webbureau’s om kosten te besparen een design template om vanuit daar de website te bouwen. Het is belangrijk om dit na te vragen zodat je weet wat je kan verwachten.
💡 Tip: Vraag naar de voor- en nadelen van beide benaderingen en bekijk voorbeelden van zowel unieke ontwerpen en templates.
18. Bieden jullie training aan voor het gebruik van de nieuwe website?
Uiteindelijk kan het handig zijn als jij of je organisatie zelfstandig de website kan beheren. Het kan dus handig zijn om na te vragen of je trainingen of documentatie kan ontvangen. Dit kan op de lange termijn tijd en kosten besparen.
💡 Tip: Vraag naar de duur en inhoud van de training en of er ondersteunende documentatie beschikbaar is.
19. Wat gebeurt er als ik niet tevreden ben met de website?
Duidelijkheid over wat er gebeurt als je niet tevreden bent met het eindproduct helpt om mogelijke conflicten te voorkomen en zorgt voor een plan om eventuele problemen op te lossen.
💡 Tip: Vraag naar hun herzieningsbeleid en hoeveel revisierondes zijn inbegrepen in het project.
20. Wat is jullie advies?
Uiteindelijk maak je gebruik van een webbureau om profesioneel een website te laten maken. Vraag dus zelf ook voor advies!
- Hoeveel pagina’s is handing voor mijn website?
- Welk contentmanagementsysteem (CMS) raden jullie aan en waarom?
- Wat zijn belangrijke elementen op een succesvolle website?
- Hoe kan social media geïntegreerd worden?
💡 Tip: Vraag naar hun professionele mening over je projectdoelen, ontwerpconcepten en functionaliteitseisen.
🌐💻Website of applicatie laten maken?
Wil je aan de slag gaan met het maken van een website of webapplicatie? Dat kan bij Webfusion! Neem contact op of maak een gratis afspraak om de mogelijkheden te bespreken.